תיקון שערים חשמליים: מה כדאי לבדוק לבד לפני שמזמינים טכנאי

שער חשמלי שלא פועל כראוי יכול להיות מקור לתסכול ולחשש, אך לא כל תקלה דורשת הזמנת טכנאי יקר. בישראל, בעלי בתים יכולים לבצע סדרה של בדיקות פשוטות ובטוחות שעשויות לפתור את הבעיה בעצמם ולחסוך מאות שקלים. במדריך זה נלמד מה ניתן לבדוק באופן עצמאי, מתי חובה לפנות לטכנאי מוסמך, וכיצד לשמור על השער בתחזוקה נכונה בהתאם לתקן הישראלי.

הבנת מערכת השער החשמלי: רכיבים בסיסיים שחשוב להכיר

לפני שניגשים לבדיקות עצמאיות, חשוב להבין את מבנה השער החשמלי וכיצד הרכיבים השונים עובדים יחד. כל שער חשמלי, בין אם מדובר בשער כנף, שער נגרר או שער מתרומם, מורכב מרכיבים בסיסיים דומים הפועלים בתיאום מדויק.

המנוע החשמלי והרכיבים המכניים

המנוע החשמלי הוא הלב של כל שער חשמלי, והוא ממיר אנרגיה חשמלית לאנרגיה מכנית המניעה את השער. המנוע מחובר למערכת הנעה הכוללת מסילות, גלגלים, צירים וחלקים מכניים נוספים בהתאם לסוג השער. בשערים נגררים, מסילה בקרקע או בתקרה מנחה את תנועת השער, ובשערים מתרוממים משתמשים במנגנון של קפיצים וגלגלים.

חלקים מכניים אלו כפופים לשחיקה טבעית עקב שימוש תכוף. כאשר חלקים מתחככים זה בזה ללא שימון מתאים, נוצר חום ותהליך שחיקה מואץ המוביל לבלאי מהיר של הרכיבים. לכן בדיקות וטיפול בחלקים מכניים נגישים הם חיוניים בטיפול עצמאי.

לוח הפיקוד ומערכות הבקרה

לוח הפיקוד האלקטרוני משמש כמוח השער. הוא קולט פקודות מהשלט הרחוק או מחיישנים שונים ומתרגם אותן לפעולה של המנוע. הלוח אחראי על כיוון התנועה, מהירות התנועה, עצירת השער במקומות הנכונים והפעלת אמצעי הבטיחות כמו עצירת חירום כשמזוהה מכשול.

חשוב לדעת: כל תקלה בלוח הפיקוד, כגון קצר חשמלי או חיווט רופף, יכולה לשבש את כל פעולת השער. עבודה על לוח הפיקוד כרוכה בסכנה משמעותית בשל החיבור הישיר לזרם חשמל, ולכן היא שמורה לטכנאים מוסמכים בלבד.

חיישני בטיחות ועיניות אלקטרוניות

עיניות פוטו אלקטרוניות הן חיישני הבטיחות הנפוצים ביותר בשערים חשמליים בישראל. הן יוצרות קרן אור בלתי נראית בין שני צדי השער בעזרת קרניים אינפרא אדומות. כאשר משהו חוצה את הקרן, השער עוצר או מתהפך מיד. בנוסף קיימים חיישני מגע ומערכות עצירה חירום המגנות על משתמשים ורכוש.

בדיקת תקינות החיישנים היא משימה שניתן לבצע בעצמי, אך חשוב לזכור שלחיישנים יש עדשות עדינות הדורשות טיפול זהיר. ניקוי עדשות החיישנים בעדינות ובדיקת היישור שלהם הם חלק מהטיפול הבסיסי שאפשר לבצע בעצמי, אך כיול מדויק או החלפת חיישנים דורשים טכנאי מוסמך.

רכיבים פנימיים של שער חשמלי
מבט על הרכיבים המרכזיים במערכת השער החשמלי

בדיקות פשוטות שניתן לבצע בעצמכם בבטחה

לפני הזמנת טכנאי שערים חשמליים, שעלות ביקורו נעה בדרך כלל בין 250 ל־400 שקלים, יש סדרה של בדיקות בסיסיות שניתן לבצע באופן עצמאי ובטוח. בדיקות אלו עשויות לחסוך כסף משמעותי ואף לפתור את הבעיה לחלוטין.

החלפת סוללות ובדיקת השלט הרחוק

הבדיקה הראשונה והפשוטה ביותר היא החלפת סוללות בשלט הרחוק. לעתים קרובות, בעיה שנראית כמו תקלה משמעותית בשער היא בעצם סוללות מרוקנות בשלט. זו תקלה כל כך נפוצה עד שטכנאים מגלים לא פעם שזו הייתה כל הבעיה.

כדי לבצע בדיקה זו:

  1. פתחו את מכסה השלט ובדקו מה סוג הסוללות הנדרש
  2. רוב השלטים משתמשים בסוללות AA או AAA רגילות
  3. החליפו לסוללות חדשות ואיכותיות
  4. נסו להפעיל את השער שוב
  5. אם יש שלט נוסף, בדקו גם אותו להשוואה

אם שלט אחד עובד והשני לא, הבעיה היא בשלט ולא במערכת השער.

בדיקה חזותית ומציאת חפצים תקועים

בדיקה חזותית שבועית של השער והמסילה לוקחת דקות ספורות בלבד, אך יכולה לחשוף בעיות בשלב מוקדם מאוד. הסתכלו לאורך כל המסלול של השער וחפשו:

  • חפצים תקועים כמו אבנים, ענפים או צעצועים
  • עלים ופסולת על המסילה
  • סימני שחיקה או חלודה
  • צמחיה שגדלה לתוך נתיב השער

פסולת יכולה להפריע לתנועה החלקה של השער ולגרום לעומס יתר על המנוע. ניקוי קבוע של המסילה חיוני במיוחד בחודשי הגשמים או לאחר סערות אבק. ניתן לנקות באמצעות מטאטא או צינור מים.

בשערי כנף, בדקו את הצירים וודאו שהם משומנים כראוי וללא חלודה. חלודה על צירים יכולה להוביל לחריקה ולקושי בתנועת השער.

ניקוי וטיפול בחיישנים

עיניות פוטו אלקטרוניות עלולות להיחסם על ידי אבק, עלים, קורי עכביש או זיהום כללי. סימנים לחיישן חסום כוללים שער שלא נסגר כלל, או שמתחיל בסגירה אך מיד מתהפך לפתיחה.

לבדיקת תקינות החיישנים:

  1. הניחו יד או חפץ בין החיישנים בזמן שהשער בתנועת סגירה
  2. אם השער עוצר מיד ומתהפך, החיישנים עובדים כראוי
  3. אם לא, נקו אותם בעדינות עם מטלית רכה להסרת אבק ולכלוך

חשוב לגשת בזהירות רבה כשנוגעים בחיישנים, כי עדשותיהם עדינות מאוד. אם הניקוי לא עוזר, ייתכן שהחיישנים אינם מיושרים כראוי. ניסיון קל להזיז את אחד החיישנים במעט אפשרי, אך אל תעשו זאת בכוח יתר. אם לאחר ניקוי עדין אין שינוי, זהו הזמן לפנות לטכנאי.

בדיקות עשה זאת בעצמך לשער חשמלי
בדיקות בסיסיות שניתן לבצע בבטחה באופן עצמאי

תחזוקה שוטפת: שימון וניקוי למניעת תקלות

תחזוקה שוטפת וקבועה היא הדרך הטובה ביותר למנוע תקלות ולהאריך את חיי השער החשמלי. בניגוד לעבודה על מערכות חשמליות, תחזוקה מכנית בסיסית היא משהו שניתן לבצע בעצמי בבטחה.

שימון נכון של הצירים והגלגלים

אם פתיחת השער מתבצעת באופן לא חלק ונתקעת מדי פעם, שימון של הצירים והגלגלים בשמן ייעודי יכול לפתור את הבעיה. שימון צירים של שער חשמלי הוא טיפול תחזוקה פשוט וזול.

מומלץ לשמן את הצירים והגלגלים כל שישה חודשים בשמן ייעודי לשערים. יש להימנע משימוש בשמנים כבדים מדי שעלולים למשוך אבק ולכלוך.

ניקוי המסילה והסרת פסולת

ניקוי קבוע של המסילה וחלקי השער עצמו חיוני במיוחד בתקופות של גשמים או סערות אבק. עלים ופסולת עלולים להצטבר בנתיב השער ולהפריע לתנועה. ניקוי זה צריך להתבצע באופן קבוע, ובמיוחד לאחר מזג אוויר סוער.

כל שנה או כל שישה חודשים, בדקו את חיזוקי הברגים והעוגנים כדי לוודא שלא התרופפו. אם נמצאים ברגים רופפים, ניתן בדרך כלל להדקם בעצמי באמצעות מפתח ברגים מתאים.

זיהוי תקלות מוקדמות: סימנים שמעידים על בעיות מתפתחות

זיהוי מוקדם של תקלות בשערים חשמליים הוא המפתח למניעת תיקונים יקרים ולשמירה על בטיחות המשפחה. ישנם סימנים מוקדמים מסוימים שמעידים על בעיות מתפתחות, וזיהויים בזמן יכול לחסוך עלויות משמעותיות.

זיהוי רעשים חריגים

רעשים חריגים הם אינדיקטור קריטי לבעיות. אם עד כה השער פעל בשקט ולפתע החלו להישמע רעשי טחינה, חריקות או קולות מתכתיים חדים, זהו סימן ברור לבעיה. רעשי טחינה בפרט מצביעים על שחיקה של חלקים מכניים או חוסר שימון.

תנועה מתרועדת או לא אחידה, עם קפיצות קטנות או התעכבויות, יכולה להעיד על בעיה בהעברת ההנעה או בהתאמת הגלגלים.

בעיות בתגובת השלט והחיישנים

שער שמגיב באופן לא עקבי לשלט עשוי להעיד על בעיה בתקשורת בין השלט לשער. לפעמים זה יכול להיות בעיה של טווח הקליטה. נסו לעמוד קרוב יותר לשער. קירבה לעמודי חשמל בעלי מתח גבוה או שידורי רדיו עלולים לשבש את תדר השלט, אך זו בדרך כלל בעיה זמנית.

סימנים נוספים שדורשים תשומת לב כוללים תגובה לא עקבית לשלט הרחוק, שער שמתחיל לזוז ומיד נעצר, ריח של חומר שרוף, או שער שאינו נסגר לחלוטין.

תקלות נפוצות ופתרונות מהירים

פתרון לשער שלא מגיב

אם השער לא נפתח או לא נסגר כלל, יש לבדוק מספר דברים:

  1. בדקו אם יש הפסקת חשמל באזור או אם המתג בארון החשמל קפץ
  2. בדקו אם יש משהו חוסם את החיישנים
  3. ודאו שהחיישנים נקיים
  4. בדקו את סוללות השלט

אם יש ריח של שריפה או שמן שרוף, אלו סימנים של בעיה חשמלית חמורה הדורשת טכנאי מיידית. יש לנתק את החשמל ולא לנסות לטפל בעצמי.

טיפול ברעשים ובתנועה לא חלקה

שערים חשמליים אינם שקטים מעצם טבעם, אך כאשר הם רועשים בצורה חריגה וחדשה, יש בעיה. הרעש יכול להיות תוצאה של צמחיה שמפריעה לתפקוד התקין של השער, או שחיקה של המנגנון.

בדיקה ראשונה היא להסיר צמחיה שמפריעה לשער. לאחר מכן, בדקו אם יש חפצים תקועים בנתיב השער או בגלגלים. נסו לשמן את הצירים והאזורים הנעים. לעתים קרובות, שימון פשוט יפתור את בעיית הרעש. אם הרעש נמשך לאחר ניקוי ושימון, זה עשוי להעיד על בעיה במנגנון או בגלגלים הדורשת בדיקה של טכנאי.

טכנאי שערים מוסמך מבצע בדיקה
מתי יש לפנות לטכנאי שערים מוסמך ומקצועי

מתי חיוני לפנות לטכנאי מוסמך

חשוב מאוד להבין את הגבול בין מה שניתן לבצע בבטחה לבד לבין מה שדורש בהכרח טכנאי מקצועי. בישראל, טכנאי מוסמך חייב להחזיק בתעודה מכון התקנים הישראלי לתקן 900 חלק 21.03.

סימנים לבעיות חשמליות חמורות

חובה לקרוא לטכנאי מוסמך בכל אחד מהמקרים הבאים:

  • התקנה ראשונית של שער חשמלי
  • תקלות בחיישני בטיחות שלא נפתרות בניקוי
  • בעיות חשמליות כלשהן
  • שער שנתקע באמצע התנועה ולא משתחרר
  • רעשים חריגים מהמנוע
  • ריח של שריפה או קצרים חשמליים
  • שער שמתנהג בצורה לא צפויה

במקרה שבו השער מקפיץ את המתג בארון החשמל, יש לנתק את זרם החשמל בהקדם ולהזמין טכנאי מקצועי שיאתר את מקור התקלה או הקצר. חובה לנתק את החשמל של השער מלוח החשמל הראשי לפני כל התעסקות עם המערכת החשמלית.

בחירת טכנאי מוסמך בישראל

כדי לוודא שהטכנאי באמת מוסמך, יש לדרוש לראות אישור מכון התקנים הישראלי לתקן 900 חלק 21.03, לבדוק המלצות מלקוחות קודמים, לוודא שהחברה מציעה אחריות מלאה על העבודה, ולבקש לראות דוגמאות של עבודות קודמות. חשוב גם לוודא שהטכנאי משתמש בחלפים מקוריים ומעניק תעודת בטיחות בסיום העבודה.

עלויות עבודה של טכנאי משתנות. עלות ביקור בסיסית נעה בדרך כלל בין 250 ל־400 שקלים. עלות החלפת רכיבים משתנה בהתאם לרכיב עצמו: החלפת עין אלקטרונית עולה כ־550 עד 650 שקלים כולל ביקור ושנה אחריות, החלפת לוח פיקוד עולה בין 1,000 ל־1,500 שקלים, ומנוע לשער עולה כ־1,800 עד 3,000 שקלים.

התקן הישראלי ודרישות בטיחות

התקן הישראלי 900 חלק 21.03 מחייב את כל היצרנים לייצר, להתקין ולשווק רק שערים העומדים בדרישות התקן המחמירות. (לפרטים נוספים על התקן: מכון התקנים הישראלי) התקן כולל דרישות מפורטות למערכות בטיחות, איכות החומרים, עמידות מכנית ואמצעי הגנה מפני פגיעה במשתמשים.

דרישות התקן הישראלי

התקן דורש התקנת מערכת בטיחות מקיפה הכוללת מספר רכיבים חיוניים:

  • עיניים אלקטרוניות המונעות פגיעה כל עוד אזור התנועה של השער אינו פנוי
  • מנורה מהבהבת להתרעה בזמן תנועה
  • מנוע עם מערכת חיישן רגישה לפגיעה במכשול
  • ספי בטיחות בקצות השער הרגישים למגע
  • סימון אזהרה בשילוט מתאים

כל אלה חייבים להיות מרכיבים בשער מרגע ההתקנה, ולא יכולים להיות מוצעים כתוספת בתשלום נוסף.

בדיקות תקופתיות ותעודות בטיחות

לפי התקן הישראלי, נדרשות בדיקות מקצועיות לפחות פעמיים בשנה על ידי טכנאי מוסמך. הבדיקה חייבת לכלול בדיקת תגובת העיניות האלקטרוניות, בדיקת חיישני המגע, ובדיקת מנגנון השחרור לחירום. כל שער שנמצא תקין מקבל תעודת בטיחות תקופתית המעידה על אי קיום ליקויים במועד הבדיקה.

התקנה ללא טכנאי מוסמך מהווה עבירה על החוק הישראלי ועלולה להוביל לביטול כיסוי ביטוחי, חשיפה לתביעות משפטיות, קנסות מהרשויות, ובעיקר סיכון לחיי אדם.

לוח זמנים לתחזוקה עצמית של שערים חשמליים

תדירות פעולת תחזוקה פירוט
שבועית בדיקה חזותית בדיקת המסילה, חיפוש חפצים תקועים וסימני שחיקה
חודשית בדיקת חיישנים בדיקת תגובת העיניות האלקטרוניות ותקינות השלט
כל 3 חודשים החלפת סוללות החלפת סוללות בשלט הרחוק גם אם עדיין עובד
כל 6 חודשים שימון וניקוי שימון צירים, ניקוי מסילה והדקת ברגים
שנתית בדיקה מקיפה בדיקת יציבות עמודים וציפוי מתכת

טיפים חשובים לתחזוקת השער החשמלי

  1. בדקו את סוללות השלט הרחוק לפני כל דבר אחר, זו הסיבה הנפוצה ביותר לתקלות
  2. נקו את עיניות הבטיחות בעדינות עם מטלית רכה פעם בחודש
  3. הסירו צמחיה ופסולת מאזור השער באופן קבוע, במיוחד אחרי סערות
  4. שמנו את הצירים והגלגלים כל 6 חודשים בשמן ייעודי
  5. אל תנסו לתקן בעצמכם אם יש ריח של שריפה או רעשים חריגים מהמנוע
  6. תעדו את מועדי הבדיקות והטיפולים כדי לעקוב אחר מצב השער
  7. בחורף, בדקו שלא הצטברו מים או קרח באזור החיישנים

שאלות נפוצות

האם בטוח לבדוק את השער החשמלי בעצמי?

כן, בדיקות בסיסיות כמו החלפת סוללות, ניקוי חיישנים והסרת חפצים תקועים הן בטוחות לחלוטין. עם זאת, אסור לגעת במערכות חשמליות, לוח הפיקוד או המנוע ללא הכשרה מקצועית.

כמה עולה ביקור טכנאי לשערים חשמליים בישראל?

עלות ביקור בסיסית של טכנאי נעה בין 250 ל־400 שקלים. החלפת רכיבים עולה נוסף: עין אלקטרונית כ־550 עד 650 שקלים, לוח פיקוד 1,000 עד 1,500 שקלים, ומנוע 1,800 עד 3,000 שקלים.

מה זה התקן הישראלי 900 חלק 21.03?

זהו התקן המחייב בישראל לכל שער חשמלי, הקובע דרישות בטיחות מחמירות כולל עיניות אלקטרוניות, מנורות התרעה, חיישני מגע ומערכות עצירה לחירום. כל טכנאי חייב להיות מוסמך לפי תקן זה.

כמה פעמים בשנה צריך לבדוק את השער אצל טכנאי?

לפי התקן הישראלי נדרשות בדיקות מקצועיות לפחות פעמיים בשנה. (מידע על בדיקות בטיחות תקופתיות: מכון התקנים הישראלי) הבדיקה כוללת בדיקת חיישנים, מנגנון שחרור חירום ומערכות בטיחות, ובסיומה מונפקת תעודת בטיחות.

מה לעשות אם השער נתקע באמצע התנועה?

ראשית, בדקו אם יש חפץ תקוע או מכשול בדרך. אם לא, נתקו את החשמל למספר דקות והפעילו שוב. אם הבעיה נמשכת, הזמינו טכנאי מיד, זה עלול להעיד על בעיה במנוע או בלוח הפיקוד.

איך אני יודע שהטכנאי באמת מוסמך?

דרשו לראות אישור מכון התקנים הישראלי לתקן 900 חלק 21.03, בדקו המלצות מלקוחות קודמים, וודאו שהחברה מציעה אחריות מלאה ומשתמשת בחלפים מקוריים. טכנאי מוסמך חייב להנפיק תעודת בטיחות בסיום העבודה.

שמירה על שער חשמלי תקין לאורך שנים

תחזוקה נכונה וזיהוי מוקדם של תקלות הם המפתח לשער חשמלי בטוח, אמין ובעל אורך חיים ארוך. בדיקות פשוטות כמו החלפת סוללות, ניקוי חיישנים והסרת מכשולים יכולות לחסוך מאות שקלים ולמנוע בעיות גדולות יותר. עם זאת, חשוב לזכור את הגבול הברור: כל עבודה על מערכות חשמליות, מנועים או לוחות פיקוד חייבת להיעשות על ידי טכנאי מוסמך בלבד, בהתאם לתקן הישראלי 900 חלק 21.03.

כאשר מגיע הזמן לפנות לטכנאי מקצועי, חברת פרץ טכנולוגיות מציעה שירות בפריסה ארצית עם מעל 25 שנות ניסיון בתחום השערים החשמליים. הצוות המקצועי של החברה מוסמך לפי התקן הישראלי ומספק שירותי התקנה, תחזוקה ותיקון שערים חשמליים, תוך שימוש בחלפים מקוריים ומתן אחריות מלאה על העבודה.

המאמר נכתב בעזרת AI

לקבלת שיחת ייעוץ חינם

צריכים שלט מקורי נוסף?
מלאו את הטופס והשלט שלנו בדרך אליכם!
עלות שלט כולל משלוח חדרה עד הרצליה - 249 ₪
עלות שלט כולל משלוח צפון או דרום - 398 ₪
*לידיעתך: לא ניתן לאסוף את השלט בצורה עצמאית*
לאחר שליחת הטופס ישלח מסמך דיגיטלי לתשלום עצמי באמצעות כרטיס אשראי ההזמנה תעבור אלינו ועד 7 ימי עסקים יסופק שלט ע״י שליח ובתיאום מראש.